Sanne Wagenaar   Doordat ik yoga en pilates docent ben heb ik ontdekt waar deze twee disciplines van elkaar verschillen en hoezeer ze elkaar aanvullen – met als overeenkomst de zoektocht naar balans. In pilates staan juiste houding, veiligheid en controle over lichaam en beweging centraal. Disbalans in het lichaam proberen we te ondersteunen of verhelpen door te werken aan een evenwichtig getraind spiersysteem. In de yoga lessen laten we fysieke oefeningen – zacht of intensief – samengaan met de ademhaling. Hierdoor wordt een bewustzijn bevorderd waarin we naar onszelf kunnen kijken met acceptatie en (zelf-)compassie. De balans gaat over inspanning en ontspanning, bewust worden maar ook loslaten.  Ruim tien jaar geleden ben ik begonnen met de beoefening van pilates en later yoga. Lerarenopleidingen in beide disciplines volgden en nog steeds doe ik regelmatig nieuwe cursussen, workshops en trainingen om mijn kennis te verbreden en te verdiepen.  “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.” (Socrates)

Sanne Wagenaar

Doordat ik yoga en pilates docent ben heb ik ontdekt waar deze twee disciplines van elkaar verschillen en hoezeer ze elkaar aanvullen – met als overeenkomst de zoektocht naar balans. In pilates staan juiste houding, veiligheid en controle over lichaam en beweging centraal. Disbalans in het lichaam proberen we te ondersteunen of verhelpen door te werken aan een evenwichtig getraind spiersysteem. In de yoga lessen laten we fysieke oefeningen – zacht of intensief – samengaan met de ademhaling. Hierdoor wordt een bewustzijn bevorderd waarin we naar onszelf kunnen kijken met acceptatie en (zelf-)compassie. De balans gaat over inspanning en ontspanning, bewust worden maar ook loslaten.

Ruim tien jaar geleden ben ik begonnen met de beoefening van pilates en later yoga. Lerarenopleidingen in beide disciplines volgden en nog steeds doe ik regelmatig nieuwe cursussen, workshops en trainingen om mijn kennis te verbreden en te verdiepen.

“Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.” (Socrates)

Jorine Janssen   Yoga is als een inwendige massage voor lichaam en geest. Zodoende vormt het een mooie aanvulling op mijn werk als Holistisch Ontspanningsmasseur. Mijn lessen zijn rustig qua opbouw en gericht op het vergroten van lichaamsbewustzijn, ontspanning en geschikt voor beginners. Dankzij mijn achtergrond als masseur kijk ik bij ieder waar de ruimte en mogelijkheden liggen in de houdingen, door het geven van op jouw lichaam afgestemde instructies en milde aanpassingen waar nodig.  Mijn ontdekkingsreis met yoga begon toen ik na zes jaar te hebben gewerkt als docent in het HBO Kunstonderwijs, het roer besloot om te gooien. Mijn lijf sprak duidelijke taal: het is tijd om naar binnen te luisteren in plaats van te voldoen aan eisen van buitenaf. Ik ontdekte dat Yoga met gaf wat ik nodig had. Het brengt lichaam en geest terug in balans met de mat als eerlijkste spiegel en leert de weg van de minste weerstand te volgen.

Jorine Janssen

Yoga is als een inwendige massage voor lichaam en geest. Zodoende vormt het een mooie aanvulling op mijn werk als Holistisch Ontspanningsmasseur. Mijn lessen zijn rustig qua opbouw en gericht op het vergroten van lichaamsbewustzijn, ontspanning en geschikt voor beginners. Dankzij mijn achtergrond als masseur kijk ik bij ieder waar de ruimte en mogelijkheden liggen in de houdingen, door het geven van op jouw lichaam afgestemde instructies en milde aanpassingen waar nodig.

Mijn ontdekkingsreis met yoga begon toen ik na zes jaar te hebben gewerkt als docent in het HBO Kunstonderwijs, het roer besloot om te gooien. Mijn lijf sprak duidelijke taal: het is tijd om naar binnen te luisteren in plaats van te voldoen aan eisen van buitenaf. Ik ontdekte dat Yoga met gaf wat ik nodig had. Het brengt lichaam en geest terug in balans met de mat als eerlijkste spiegel en leert de weg van de minste weerstand te volgen.

Nadine Arendsen   Yoga heeft mijzelf veel rust en ruimte gebracht. Dit was zeer welkom omdat ik binnen mijn werk als producent in de culturele sector de nodige periodes met stress ervaarde. Vanwege de hectische en veeleisende maatschappij waarin we leven, denk ik dat veel mensen profijt kunnen hebben van wat meer ademruimte en balans.  In mijn lessen vind ik het belangrijk dat mensen de houdingen leren gebruiken om in hun lichaam te komen, om (weer) contact te maken met zichzelf. “Use the pose to get into yourbody. Don’t use your body to get into a pose.”  Mijn yin yoga docenten opleiding volgde ik toen ik zwanger was. Ik had daar enkele beste vrienden: blocks, bolsters, belts and blankets. Inmiddels weet ik dus als geen ander dat een goed geplaatste prop werelden van verschil kan maken in het verlichten of juist verdiepen van een houding. Daarnaast kunnen props in yin yoga ook helpen in het gerichter werken op een bepaald gebied van bindweefsel doordat je bepaalde spieren kunt ontspannen.  Na de geboorte van mijn zoontje ben ik begonnen met de opleiding tot zwangerschapsyoga docent bij Birthlight. Yoga en met name Pranayama (ademhalingstechnieken) hebben mij geweldig ondersteunt tijdens mijn zwangerschap en de bevalling. Ik hoop dan ook dat ik dit kan delen met andere vrouwen.

Nadine Arendsen

Yoga heeft mijzelf veel rust en ruimte gebracht. Dit was zeer welkom omdat ik binnen mijn werk als producent in de culturele sector de nodige periodes met stress ervaarde. Vanwege de hectische en veeleisende maatschappij waarin we leven, denk ik dat veel mensen profijt kunnen hebben van wat meer ademruimte en balans.

In mijn lessen vind ik het belangrijk dat mensen de houdingen leren gebruiken om in hun lichaam te komen, om (weer) contact te maken met zichzelf. “Use the pose to get into yourbody. Don’t use your body to get into a pose.”

Mijn yin yoga docenten opleiding volgde ik toen ik zwanger was. Ik had daar enkele beste vrienden: blocks, bolsters, belts and blankets. Inmiddels weet ik dus als geen ander dat een goed geplaatste prop werelden van verschil kan maken in het verlichten of juist verdiepen van een houding. Daarnaast kunnen props in yin yoga ook helpen in het gerichter werken op een bepaald gebied van bindweefsel doordat je bepaalde spieren kunt ontspannen.

Na de geboorte van mijn zoontje ben ik begonnen met de opleiding tot zwangerschapsyoga docent bij Birthlight. Yoga en met name Pranayama (ademhalingstechnieken) hebben mij geweldig ondersteunt tijdens mijn zwangerschap en de bevalling. Ik hoop dan ook dat ik dit kan delen met andere vrouwen.

 
Rosalie van den Boogaard   Na mijn studie Gezondheidswetenschappen en Oefentherapie ben ik sinds een aantal jaar met plezier werkzaam in de gezondheidszorgsector. Voor mij is dit, samen met het geven van yogalessen, een mooie combinatie tussen body & mind.  Begin 2016 ben ik aan mijn 200-urige Hatha yoga opleiding begonnen omdat ik yoga geweldig vind! Het is leuk, ontspannend en het geeft inzicht in mezelf. Ik beoefen, geef yoga-les, lees veel en probeer allerlei soorten yoga uit. Om nog meer met yoga bezig te zijn ben ik de blog ‘welikeyoga’ begonnen. Op  welikeyoga.nl  leg ik, samen met gastbloggers, allerlei aspecten van yoga uit op een praktische en luchtige manier. Mijn doel is om yoga voor iedereen begrijpelijk, toepasbaar en leuk te maken. Dit deel ik in mijn lessen en blogs om mensen enthousiast te maken en op de yogamat te krijgen.

Rosalie van den Boogaard

Na mijn studie Gezondheidswetenschappen en Oefentherapie ben ik sinds een aantal jaar met plezier werkzaam in de gezondheidszorgsector. Voor mij is dit, samen met het geven van yogalessen, een mooie combinatie tussen body & mind.

Begin 2016 ben ik aan mijn 200-urige Hatha yoga opleiding begonnen omdat ik yoga geweldig vind! Het is leuk, ontspannend en het geeft inzicht in mezelf. Ik beoefen, geef yoga-les, lees veel en probeer allerlei soorten yoga uit. Om nog meer met yoga bezig te zijn ben ik de blog ‘welikeyoga’ begonnen. Op welikeyoga.nl leg ik, samen met gastbloggers, allerlei aspecten van yoga uit op een praktische en luchtige manier. Mijn doel is om yoga voor iedereen begrijpelijk, toepasbaar en leuk te maken. Dit deel ik in mijn lessen en blogs om mensen enthousiast te maken en op de yogamat te krijgen.

Simeon van Tongeren   Toen ik op mijn 22e voor de derde keer door mijn rug ging besefte ik dat er iets moest gebeuren, dus ik ben yoga gaan doen. Slechts één les in de week was al voldoende om me te genezen van mijn klachten! Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat yoga een krachtig middel is om jezelf beter te maken en wil ik dit graag doorgeven.  We benaderen yoga als een onderzoek: de houdingen worden nauwkeurig uitgevoerd, we zoeken grenzen op en registreren wat er gebeurt. De aandacht kan dan, via het lichaam, naar binnen worden gericht.

Simeon van Tongeren

Toen ik op mijn 22e voor de derde keer door mijn rug ging besefte ik dat er iets moest gebeuren, dus ik ben yoga gaan doen. Slechts één les in de week was al voldoende om me te genezen van mijn klachten! Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat yoga een krachtig middel is om jezelf beter te maken en wil ik dit graag doorgeven.

We benaderen yoga als een onderzoek: de houdingen worden nauwkeurig uitgevoerd, we zoeken grenzen op en registreren wat er gebeurt. De aandacht kan dan, via het lichaam, naar binnen worden gericht.

Rohan te Wierik   Omdat ik - eenmaal afgestudeerd en met een fulltime baan in de media - sporten in de sportschool niet leuk vond en niet meer kon hardlopen door een knieblessure, ben ik acht jaar geleden aan yoga gaan doen. Al oefenend kwam ik erachter dat yoga voor mij niet alleen de manier is om mijn lichaam leniger te maken en mijn gedachten tot rust te brengen, maar ook dat ik er veel plezier in had. Daarom ben ik de opleiding tot kinderyoga docent gaan doen bij de Jip en Jan opleidingen. Daarnaast volgde ik trainingen in mindfulness en zelfcompassie. Wat ik in deze trainingen geleerd heb neem ik mee in mijn yogalessen.  Kinderen hebben al vroeg last van prikkels, drukte en keuzestress. Yoga helpt kinderen omdat het ze leert naar hun lichaam te luisteren zonder dat er competitie in het spel is. Zo leren ze hun eigen grenzen herkennen en aangeven. Dat helpt ze in het dagelijks leven. Ze hoeven niet de beste te zijn, ze mogen bij yoga helemaal zichzelf zijn.

Rohan te Wierik

Omdat ik - eenmaal afgestudeerd en met een fulltime baan in de media - sporten in de sportschool niet leuk vond en niet meer kon hardlopen door een knieblessure, ben ik acht jaar geleden aan yoga gaan doen. Al oefenend kwam ik erachter dat yoga voor mij niet alleen de manier is om mijn lichaam leniger te maken en mijn gedachten tot rust te brengen, maar ook dat ik er veel plezier in had. Daarom ben ik de opleiding tot kinderyoga docent gaan doen bij de Jip en Jan opleidingen. Daarnaast volgde ik trainingen in mindfulness en zelfcompassie. Wat ik in deze trainingen geleerd heb neem ik mee in mijn yogalessen.

Kinderen hebben al vroeg last van prikkels, drukte en keuzestress. Yoga helpt kinderen omdat het ze leert naar hun lichaam te luisteren zonder dat er competitie in het spel is. Zo leren ze hun eigen grenzen herkennen en aangeven. Dat helpt ze in het dagelijks leven. Ze hoeven niet de beste te zijn, ze mogen bij yoga helemaal zichzelf zijn.

 
Alexander Bakker   Ongeveer 3 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met Pilates door mijn rugklachten. Door het volgen van Pilates lessen heb ik mijn rug en buikspieren kunnen versterken en daardoor ben ik voor een groot deel van mijn rugklachten af.  Omdat ik zo enthousiast ben geworden over Pilates heb ik besloten opleidingen te volgen voor Pilates docent. Ik wil mijn enthousiasme graag overbrengen op anderen.  In mijn vorige banen heb ik medewerkers veel gecoacht en getraind. Deze ervaringen neem ik mee in mijn Pilates trainingen. Ik weet mensen te motiveren en uit te dagen, zodat ze zich verder ontwikkelen. Daarbij vind ik humor en een ontspannen sfeer ook erg belangrijk in mijn lessen. Graag neem ik je mee de pilateswereld in.

Alexander Bakker

Ongeveer 3 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met Pilates door mijn rugklachten. Door het volgen van Pilates lessen heb ik mijn rug en buikspieren kunnen versterken en daardoor ben ik voor een groot deel van mijn rugklachten af.

Omdat ik zo enthousiast ben geworden over Pilates heb ik besloten opleidingen te volgen voor Pilates docent. Ik wil mijn enthousiasme graag overbrengen op anderen.

In mijn vorige banen heb ik medewerkers veel gecoacht en getraind. Deze ervaringen neem ik mee in mijn Pilates trainingen. Ik weet mensen te motiveren en uit te dagen, zodat ze zich verder ontwikkelen. Daarbij vind ik humor en een ontspannen sfeer ook erg belangrijk in mijn lessen. Graag neem ik je mee de pilateswereld in.

 
Jasmijn Fermie   Mijn weg naar een ontspannen leven zonder klachten begon in de sportschool, waarin ik verschillende lessen volgde zoals body balance, pilates en yoga. Dit verergerde juist mijn klachten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere manieren om mijn lichaam te helen. Via mijn feldenkrais-docente leerde ik dat er ook zoiets bestaat als mindful pilates. Dat bleek iets voor mij! Vandaar dat ik toen besloot om de opleiding tot mindful pilates docente te volgen, bij het opleidingscentrum Pilates Past. Graag leer ik mensen met deze opgedane kennis stap voor stap duurzaam zitten, lopen, liggen en staan.  Slow Pilates is een aangepaste vorm van pilates, speciaal bedoeld voor mensen met rug- nek- en schouderklachten. Verwacht daarom ook geen typische pilates oefeningen, maar een aangepaste body en mind training, waarbij wordt gefocust op het loslaten van spierspanning. Na het loslaten van deze spanning gaan we aan de slag met het trainen en leren voelen van de vaak verwaarloosde diepere spieren. Mochten deze al op orde zijn dan kun je aan de slag met het trainen van de grote spiergroepen.

Jasmijn Fermie

Mijn weg naar een ontspannen leven zonder klachten begon in de sportschool, waarin ik verschillende lessen volgde zoals body balance, pilates en yoga. Dit verergerde juist mijn klachten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere manieren om mijn lichaam te helen. Via mijn feldenkrais-docente leerde ik dat er ook zoiets bestaat als mindful pilates. Dat bleek iets voor mij! Vandaar dat ik toen besloot om de opleiding tot mindful pilates docente te volgen, bij het opleidingscentrum Pilates Past. Graag leer ik mensen met deze opgedane kennis stap voor stap duurzaam zitten, lopen, liggen en staan.

Slow Pilates is een aangepaste vorm van pilates, speciaal bedoeld voor mensen met rug- nek- en schouderklachten. Verwacht daarom ook geen typische pilates oefeningen, maar een aangepaste body en mind training, waarbij wordt gefocust op het loslaten van spierspanning. Na het loslaten van deze spanning gaan we aan de slag met het trainen en leren voelen van de vaak verwaarloosde diepere spieren. Mochten deze al op orde zijn dan kun je aan de slag met het trainen van de grote spiergroepen.


 
Manja Weijers   Het menselijk lichaam vind ik enorm interessant, niet alleen de bouw, maar ook de samenwerking met de mind, de geest, het denken en voelen. Je kunt het niet los zien van elkaar, beide vullen elkaar prachtig aan. Yoga heeft me heel veel rust gegeven, maar als fysiotherapeut heb ik de invloed van het brein pas echt leren kennen door ‘somatics’. Voelen wat je lichaam doet, kijken hoeveel spanning je vasthoudt en of je ook zonder die spanning kunt bewegen. Na zo’n yogales voel je je weer helemaal soepel en vrij! Op dit moment geef ik alleen yinyoga, maar bij voldoende animo komt daar ook een fysioflow, zie het als een therapeutische yogales.  Verder heb ik mijn eigen fysiotherapie praktijkje waar ik fysio en yoga combineer in de behandeling, het is een enorm persoonlijke aanpak waar we samen kijken naar de invloed van je hele lichaam en niet alleen de plek waar je klacht zit. Hier in de yogaschool kun je terecht voor een reiki behandeling van mij en in overleg ook voor fysiotherapie.

Manja Weijers

Het menselijk lichaam vind ik enorm interessant, niet alleen de bouw, maar ook de samenwerking met de mind, de geest, het denken en voelen. Je kunt het niet los zien van elkaar, beide vullen elkaar prachtig aan. Yoga heeft me heel veel rust gegeven, maar als fysiotherapeut heb ik de invloed van het brein pas echt leren kennen door ‘somatics’. Voelen wat je lichaam doet, kijken hoeveel spanning je vasthoudt en of je ook zonder die spanning kunt bewegen. Na zo’n yogales voel je je weer helemaal soepel en vrij! Op dit moment geef ik alleen yinyoga, maar bij voldoende animo komt daar ook een fysioflow, zie het als een therapeutische yogales.

Verder heb ik mijn eigen fysiotherapie praktijkje waar ik fysio en yoga combineer in de behandeling, het is een enorm persoonlijke aanpak waar we samen kijken naar de invloed van je hele lichaam en niet alleen de plek waar je klacht zit. Hier in de yogaschool kun je terecht voor een reiki behandeling van mij en in overleg ook voor fysiotherapie.